Tuesday, October 19, 2010

Föredrag i Torsås, lördag 23 oktober

Så var det dags igen. Dags för mig att riva av ännu ett föredrag. Den här gången är det ett föredrag med powerpointpresentation, "Arkeologiska nerslag i Torsås kommun - från äldsta tid till nästan modernt". Jag kommer att i någon slags kronologisk ordning berätta om forntid, medeltid och lite eftermedeltid med exempel från just Torsås kommun.

Platsen är fritidsgården på Torsskolan i Torsås. Tiden är kl 10:00 lördag 23 oktober. ALLA som vill är hjärtligt välkomna.

Det hela är ett sammarrangemang mellan hembygdsföreningarna i Torsås kommun, dvs Söderåkra Hembygdsgille, Torsås hembygdsförening, Bergkvara hembygdsföreining och Gullabo hembygdsförening.

4 comments:

Diana Hagert said...

Kom av en händelse in på din sida " Månadens vykort nr 6 Gökalund"
Trevlig läsning! Jag bor själv i ett vackert gammalt hus byggt troligtvis 1910 utmed E22 där det en gång varit urmakeri. Det skulle vara mycket intressant att få ta del av historien kring detta hus och om de som tidigare bodde här, huset heter Hagaborg. Jag vet lite historia själv som jag har hört berättas om av en gammal vän som är uppväxt i trakterna. Det skulle vara intressant med foton under den tiden då det byggdes och senare med för den delen.

Vänligen
Diana Hagert

Diana H said...

Tyvärr hann jag inte se detta i tid, annars hade jag gärna kommit.

D.Hagert

Pierre said...

Diana: jo jag vet vilket hus du menar. Tror dock tyvärr inte det finns med på några vykort. Vykortsbilderna togs oftast mer inne i själva samhällena. Enligt uppgifter hemifrån ska min farfar i alla fall ha köpt en klocka där en gång. Måhända finns det andra i Bergkvara som vet mer.

Ser man längre tillbaka i tiden så står ditt hus förmodligen på eller vid en stenåldersboplats. Flera fynd av yxor och flinta är gjorda i närheten.

Det finns också en karta från sent 1700-tal där området är med, dock obebygt vid denna tid.

Diana H said...

Oj, väldigt intressant. Man kan ju undra hur gammalt detta är egentligen, många av besökare har trott 1800-tal. Vore roligt att få se denna karta från 1700-talet. Var finns den?

D Hagert